Opel investeerde ruim 1 miljard Duitse mark in de ontwikkeling van katalysatoren

Gepubliceerd op
Donderdag 16 juli 2020


35 JAAR GELEDEN: OPEL ASCONA EERSTE DUITSE AUTO MET KATALYSATOR VOOR EUROPESE MARKT

  • Voorloper: na de Ascona voorzag Opel zijn gehele gamma van katalysatoren
  • Gecompliceerd: aanzienlijke aanpassingen vereist voor driewegkatalysator
  • Oog voor detail: zelfs tankvulopening opnieuw ontworpen voor loodvrije benzine

Amsterdam, 16 juli 2020 – 35 jaar geleden begon bij Opel het tijdperk van de katalysator. De Opel Ascona 1.8i was in 1985 de eerste Duitse auto met een katalysator die specifiek voor de Europese markt was ontwikkeld. Tot dan werden katalysatoren alleen aangepast voor export vanuit de Verenigde Staten.

Het politiekorps van Rijnland-Palts nam op 7 december 1984 de eerste Opel Ascona 1.8i met af fabriek een driewegkatalysator in ontvangst. In het daaropvolgende jaar werden ook andere Opel-modellen voorzien van een katalysator, van de Corsa via de Kadett en de Rekord tot en met de Monza en de Senator. Daarmee was Opel de eerste Europese autofabrikant die standaard driewegkatalysatoren aanbood.